חשיבות תקנים בליסטיים במשקפי שמש imageחשיבות תקנים בליסטיים במשקפי שמש image

חשיבות תקנים בליסטיים במשקפי שמש

תקנים בליסטיים הם קריטריונים שנקבעו לבדיקת עמידותם של חומרים ומוצרים כנגד פגיעות בליסטיות, כלומר, פגיעות הנגרמות מקליעים, רסיסים או חפצים מעופפים במהירות גבוהה. במשקפי שמש, תקנים אלה קריטיים להבטחת ההגנה על העיניים, במיוחד במצבים מבצעיים בהם מעורבים כוחות הביטחון, המשטרה וכוחות ההצלה.


תקני ANSI Z87.1+ ו-MIL-PRF-32432

ANSI Z87.1+: תקן אמריקאי זה נקבע על ידי המכון הלאומי האמריקאי לתקנים (ANSI) ומתייחס לעמידות משקפיים כנגד פגיעות. התקן כולל דרישות לעמידות מכנית, כמו עמידות לפגיעות במהירות גבוהה ועמידות בפני חדירת חפצים קטנים. משקפיים שעומדים בתקן זה מתאימים לסביבות עבודה מסוכנות בהן יש סכנת פגיעות מכניות.
MIL-PRF-32432: זהו תקן מחמיר יותר של הצבא האמריקאי, המתייחס לעמידות בליסטית גבוהה יותר. המשקפיים נבדקים לפי תקן זה על ידי ירי של קליעים במהירות גבוהה ומדידת עמידותם לחדירה. התקן כולל גם דרישות לעמידות למכות ולחץ, כדי להבטיח שהמשקפיים יגנו על העיניים במצבים הקרביים הקשים ביותר.

חשיבות השימוש במשקפי שמש בליסטיים בפעילות מבצעית

  1. הגנה מפני פגיעות בליסטיות: בסביבה מבצעית, יש סכנה ממשית לפגיעות מרסיסים, קליעים וחפצים מעופפים. משקפיים שעומדים בתקנים בליסטיים כמו ANSI Z87.1+ ו-MIL-PRF-32432 מספקים הגנה קריטית לעיניים, מונעים פציעות חמורות ואף אובדן ראייה.
  2. שיפור ראות והפחתת סינוור: בעבודה בשטח, במיוחד בתנאי תאורה קשים כמו שמש חזקה או אורות מלאכותיים חזקים, חשוב להגן על העיניים גם מפני סינוור. עדשות מקוטבות, שמפחיתות את הבוהק ומשפרות את הראות, מסייעות בכך במיוחד.
  3. התאמה לתנאי שטח מגוונים: משקפיים עם תקנים בליסטיים מותאמים למגוון רחב של תנאי שטח, כולל סביבות מדבריות עם אבק וגרגרים, סביבות עירוניות עם סכנת רסיסים, ואף לשימוש בלילה עם עדשות שקופות.


דוגמה לחברה מובילה: Wiley X


Wiley X היא אחת החברות המובילות בעולם בתחום ייצור משקפי שמש בליסטיים ומגני עיניים לצבא האמריקאי כבר שלושים שנה. החברה מציעה מגוון רחב של דגמים שמאושרים לתקנים המחמירים ביותר, כולל ANSI Z87.1+ ו-MIL-PRF-32432. המשקפיים של Wiley X כוללים גם עדשות מקוטבות, המספקות ראות ברורה ומפחיתות סינוור בתנאי שמש חזקה.
כיום, Wiley X מספקת גם משקפי שמש לצבא הישראלי ולוחמים בשטח, המותאמים במיוחד לתנאי השטח והאור הקשים בישראל. המשקפיים הללו מצוידים גם בעדשות שקופות לשימוש בלילה, מה שמאפשר ללוחמים לפעול ביעילות בכל שעות היממה ובכל תנאי תאורה.

סיכום

השימוש במשקפי שמש בליסטיים שעומדים בתקנים מחמירים כמו ANSI Z87.1+ ו-MIL-PRF-32432 הוא קריטי להבטחת בטיחותם של כוחות הביטחון, המשטרה וההצלה במהלך פעילויות מבצעיות. משקפיים אלה לא רק מגנים על העיניים מפני פגיעות בליסטיות, אלא גם משפרים את הראות בתנאים קשים, ובכך תורמים לביצוע משימות באופן יעיל ובטוח יותר.