מילון מונחים 

למה אני צריך משקפי שמש ?

כדי להפחית את הבהק (Glare) הגלוי לרמה נוחה, להפחית את האור האולטרא הסגול (UV) והאינפרא אדום (IR) המזיק, ולשפר את ראיית הלילה במידה ניכרת

מה הופך משקפי שמש לטובים?

משקפי שמש טובים מורידים את הבהק הגלוי לרמה נוחה, חוסמים את רוב האור האולטרא סגול והאינפרא אדום, לא מעוותים את הראיה, מעבירים את הצבעים עם שינויים מינימאליים או ללא שינוי, הם מתאימים בנוחות ועמידים. לאלו שעובדים משחקים בשמש, אין משקפים טובים יותר מאשר משקפי השמש של Kaenon Polarized

שימושים

משקפי שמש משמשים בראש ובראשונה להגנה מפני אי הנוחות הנגרמת מחשיפת העין לכמות אור רבה מדי. במיוחד, אנשים משתמשים במשקפי שמש במקומות בהם יש חשיפה לכמות גדולה של אור, כמו על שפת הים, באזורים המכוסים בשלג ותחת זרקורים המפיצים אור רב. משקפי השמש גם מגינים על העין מנזקים של קרינה אולטרא סגולה המסוגלת לגרום לקטרקט, סרטן העין וניוון של הרשתית.

משקפי שמש משמשים גם כדרך להסתיר את הפנים במטרה למנוע זיהוי והחצנת רגשות. במקרים מסוימים משקפי שמש משמשים גם כדי להסתיר עינים הנחשבות מכוערות, חולות או כאלו שסבלו ממכה שטרם נרפאה. לעתים קרובות, עוורים משתמשים במשקפי שמש כדי למנוע מהסביבה את אי הנעימות שבראייה שאין להם עיניים או שעיניהם מוזרות. משקפי שמש משמשים גם כמוצר אופנתי וכדרך לשדר ריחוק ועליונות.

במרוצת השנים נוסדו חברות שהפכו את משקפי השמש לפריט אופנה. חברות אשר ייצרו משקפי שמש במטרה אחת- שמירה על העין ואיכות הראיה שילבו זאת כפריט אופנה. מרבית החברות שמו דגש על עיצוב משקפי השמש וסינון הקרינה כאחד. חברות אלו התאימו את העיצוב לאקלים המדינה הנתונה.

קרינת השמשה

קרינה הטבעית המוכרת ביותר היא קרינת השמש. השמש פולטת קרינה אלקטרומגנטית בספקטרום רחב, אם כי חלק גדול מהקרינה הזו נבלע על ידי האטמוספירה. בליעת האטמוספירה תלויה באורך הגל, ולכן הרכב הקרינה המגיע לפני השטח של כדור הארץ שונה במעט מזה היוצא מהשמש, והוא מרוכז בעיקר סביב האור הנראה.

לקרינת השמש השפעה גדולה על מזג האוויר והאקלים באזורים שונים של כדור הארץ, מפני שהיא פוגעת בפני השטח שלו וגורמת לחימומו. מכיוון שהשמש מחממת בכל רגע רק חלק מכדור הארץ, נוצרים הבדלי טמפרטורות בין אזורים שונים על פני כדור הארץ. הבדלי טמפרטורות אלה גורמים לתופעות טבע שונות כגון רוחות. הקרינה הפוגעת בפני הימים והאוקיינוסים גורמת לחימומם, ועקב כך לאידוי המים בהם. אידוי זה גורם להיווצרות עננים, שבחלק מן המקרים מורידים משקעים שונים כגון גשם ושלג.


למה קיטוב - POLARIZATION ?

משקפי שמש רגילים אמנם מפחיתים בהירות, אבל הם לא חוסמים בהק. הבהק נמצא בכל מקום - זהו אור מוחזר מרוכז, המגיע משמשות של מכוניות, מים, שלג, חול, כבישים או כל משטח אחר, והוא מסנוור ומכאיב. גם בימים אביכים ומעוננים, הבהק ישנו.הבוהק המוחזר ממשטחים כמו כביש חלק או מים רגועים  בד"כ מקוטב במאוזן. עדשות מקוטבות חוסמות את האור המקוטב במאוזן עם מקטבים מאונכים בתוך העדשות.אחד הדברים הראשונים אליהם שמים לב בעדשות מקוטבות, הוא ההפחתה בכיווץ העיניים. הכיווץ גורם לעייפות העיניים ולמתיחות. בנוסף, לבהק השפעה מצטברת. בעיות ראיה רבות המקושרות בדרך כלל לנהיגה לילית, נובעות לא רק מהיכולת לראות בלילה, אלא גם בהשפעה המאוחרת של החשיפה לבהק בשעות היום.

עדשות מקוטבות (POLARIZED) נותנות ראיה דינאמית, בהירות גבוהה יותר, עומק שדה רב יותר וצבעים חיוניים יותר.קודם כל, רעיון קיטוב העדשות אינו חדש. הוא קיים כבר כמעט שני עשורים, אבל עד לאחרונה יושם רק בכוונות, משקפות ומצלמות יוקרתיות. זאת בעיקר עקב העובדה שעד לאחרונה, תהליך הייצור של עדשה מקוטבת היה יקר מאוד וגזל זמן רב. עם ההתפתחויות בתחום האופטיקה, זה כעת מעשי ומשתלם ליישם תהליך קיטוב זה למשקפי שמש, ובמקרים מסוימים גם למשקפי ראיה. הקיטוב, לפי ההגדרה, פירושו שהזכוכית עוברת תהליך המיישר את המולקולות שבה לכיוון אחד, ובכך הוא מנטרל את שבירת האור ומפחית במידה ניכרת את הבהק הגלוי. זו הפחתת הבהק הזו שיוצרת את הרושם של "ראייה מתחת למים". על ידי הסרת השתקפות הבהק, המרכיב מקבל תמונה ברורה יותר ושדה ראיה רחב יותר, מעל ומתחת למים. כמובן, תנאי התאורה בכל יום יקבעו בדיוק כמה יעילים המשקפיים. כשהשמש במרכז השמיים, המרכיב מקבל את התוצאות הטובות ביותר האפשריות עם משקפיים כאלה, כיוון שרוב האור מכוון כלפי מעלה, ולא בזווית בה הוא יבריק ישירות על העדשות, כמו בזמן הזריחה או השקיעה.


עדשות מקטבות POLARIZED

עדשות POLARIZED מקטבות מיוצרות על ידי הכנסת שכבת סרט מקטבת בין שתי עדשות פלסטיק או זכוכית דקות. עדשות מקטבות שונות מאוד מעדשות אחרות. בעוד עדשות אחרות רק מפחיתות בהק, עדשות מקוטבות מפחיתות את בהק עם הגוון שבהן, ובאותו זמן גם מנטרלות חלק מהבהק המוחזר על ידי פעולת הקיטוב. המילים מנטרלות ומוחזר חשובות. משקפי שמש רגילים יכולים להפחית בהק מוחזר וישיר, אבל הן לא יכולות לנטרל אותו - רק עדשות מקוטבות יכולות לעשות זאת. עדשות מקוטבות מנטרלות חלק מהבוהק המוחזר ממשטחים חלקים כמו מים, זכוכית, כבישים מהירים, מכסי מנוע של כלי רכב, וכו'. עם זוג עדשות מקוטבות, תוכל להסיר חלק מהבהק על פני שטח המים, וכך ממש לראות מתחתיהם. תוכל לראות לתוך מכוניות אחרות טוב יותר, מכיוון שפעולת הקיטוב מנטרלת חלק מהבהק המוחזר מהחלונות. 


איך לבחור משקפי שמש - מהי העברת אור?על מנת לספק נוחות מלאה לאורך כל היום, משקפי שמש צריכים לנטרל את כל הבעיות שהבהק יכול לגרום להן. רוב האנשים מעדיפים עדשות עם רמת העברת אור של 12% עד 28%. רמת העברת האור של העדשה היא כמות האור שעובר דרך העדשה ומגיע לעין. לדוגמא, עדשה עם רמת העברת אור של 28% מאפשרת ל 28% מהאור הגלוי להגיע לעין, וחוסמת 62% ממנו. ככל שרמת העברת האור נמוכה יותר, כך העדשה תהיה כהה יותר. עדשה המדורגת ב 12% תהיה כהה מאוד, יותר מכפליים מאשר עדשה המדורגת ב 28%. 

איך לבחור את צפיפות העדשה (הכהות) הנכונה?

זה יחסית קל. אם אתה בוחר עדשה לשימוש כללי, כמו לנהיגה למשל, כדאי לבחור עדשה עם רמת העברת אור של בין 12% ל 28%, מה שנחשב לבחירה טובה לבהק רגיל, לאדם עם רגישות ממוצעת. אם עיניך רגישות לבהק באופן מיוחד, או אם אתה הולך להיות חשוף לבוהק לזמן רב יותר, אולי כדאי לבחור משהו כהה יותר, ב 12%. אם אתה יוצא למשלחת להר גבוה, ואתה הולך להיחשף לבהק האינטנסיבי המוחזר מהשלג לתקופת זמן ארוכה, אולי כדאי שתבחר עדשה כהה במיוחד עם רמת העברת אור של 12%.אנשים בעלי גוון עור בהיר ועיניים כחולות נחשבים לרגישים יותר לבהק מאשר אנשים עם עיניים בצבעים אחריםאל תעשה את הטעות הנפוצה של בחירת עדשות כהות מדי! 

לדוגמה, אם אתה נוהג ומרכיב עדשות כהות מאוד (העברת אור של 12% או פחות), ואתה עובר מאזור מואר מאוד לאזור מוצל, תגלה שראייתך מוגבלת מאוד על ידי האור החלש. יהיה לך גם קשה לקרוא את לוח המחוונים ולראות דברים אחרים בתוך האוטו שלך (אלא אם כן יש לך מכונית בעלת גג פתוח). זוהי בעיה בנהיגה במרכז העיר, כשבניינים גבוהים מטילים צללים כבדים. כמו כן, עם הגיל, העיניים צריכות אור רב יותר בשביל לראות. בגיל 20 אולי תוכל תמצא שעדשה של 12% מתאימה לך, אבל בגיל 50 אותה העדשה תהיה כהה מדי, ותרצה לעבוד לעדשה של 28%, 35% או 40%. עם ההתבגרות חדות הראיה פוחתת, ולכן צריך אור רב יותר בשביל ראיה תקינה - צריך עדשה בהירה יותר.


למה עדשות מקטבות טובות כל כך לנהיגה ולשייט?

בנהיגה, בהק רב מוחזר מלוח המחוונים, מכסה המנוע, הכביש, השלג, החול, בנייני זכוכית וכו'. פעולת הקיטוב מנטרלת את רוב הבהק הזה לנוחות רבה יותר. על המים או על השלג, הבהק המוחזר מהווה חלק משמעותי מהבהק הגלוי, ועדשות מקטבות ינטרלו אחוז ניכר מבהק מוחזר זה. התרשימים בהמשך מדגימים את פעולתם של מסננים מקטבים.

מהו אור אולטרא סגול (UV)?

זהו אור בלתי נראה, חלק מהאנרגיה המוקרנת של השמש. חשיפה לאור אולטרא סגול יכולה לגרום לעדשות העיניים להתערפל, ולגרום לקטרקט. אור אולטרא סגול (UV) גורם לעין להזדקן מהר יותר, ויכול גם לגרום להיווצרות כתמים. אי אפשר לראות אור אולטרא סגול, הוא עושה את העבודה המלוכלכת שלו מבלי שתדע, וההשפעות מצטברות. כמעט כל דבר בטבע מושפע מאור אולטרא סגול - צבעים דוהים ונסדקים, צמיגים "מתייבשים", כמעט כל דבר מתבלה בגללו. לא כל משקפי השמש חוסמים את כל האור האולטרא סגול.


העדשות של קיינון מעניקות הגנה ומסננות 100% מפני קרני שמש מסוג  UVA & UVB

מהו אור אינפרא אדום (INFRA RED) ?

גם זהו אור בלתי נראה, שאפשר להרגיש כחום. אור אינפרא אדום הוא למעשה גלי חום. חלק מחוסר הנוחות שאתה מרגיש בעיניים אחרי שהייה ממושכת בשמש נגרם על ידי אור אינפרא אדום. לא כל משקפי השמש חוסמים אור אינפרא אדום.כיצד משקפי שמש מסייעים לראיית לילה?אם העיניים נתונות לבהק אינטנסיבי במשך היום, הן "תגנה על עצמן" ותנסנה להסתגל. מנגנון הגנה טבעי זה ימשיך לעבוד גם מספר שעות אחרי שהבהק יחדל, ויביא לראיה מופחתת. מחקרים מגלים כי ראיית הלילה יכולה לפחות בעד 50% כתוצאה מחשיפה זו. הרכבת משקפי שמש במשך היום משפרת את ראיית הלילה במידה ניכרת

מהו ציפוי Anti-reflex?
 
זהו ציפוי , המגן על העדשה מפני השתקפויות אור וסינוור. מאפשר ראיה חדה וטובה יותר עקב מעבר של 99% מקרני האור אל העין, בניגוד לעדשה ללא ציפוי. הציפוי מפחית מאמץ לעיניים בנהיגת לילה או עבודה מול מחשב, בהם קיים סנוור של אור חוזר.

הסטוריה של משקפיים

שימוש בעדשות זכוכית להגדלה או להצתת אש, מתחיל בערך בשנת 300 לפנה"ס, אך את המשקפיים הראשונים לעזר ראייה או לתיקונה, המציאו כמעט בוודאות בשנת 1280 בפירנצה, איטליה, הנזיר אלסנדרו דלה ספינה ו/או חברו, הפיזיקאי סלבינו דלי ארמטי (1245-1317). המשקפיים היו מיועדים למי שסובל מרוחק-רואי (היפרמטרופיה), וצוידו בעדשות קמורות. הן הורכבו על ידי ארמטי, שפצע את עיניו, כשביצע ניסויים בהשתברויות אור. הוא גילה שניתן להגדיל את הופעת האובייקטים באמצעות הסתכלות מבעד לשתי חתיכות זכוכית קמורה.

פרנסיסקוס רֵדי, פרופסור לרפואה באוניברסיטת פיזה, כתב בשנת 1676 כי הוא מחזיק כתב יד משנת 1289 של אדם אשר טען כי לא יכול היה לקרוא או לכתוב לולא הומצאו המשקפיים. כמו כן טען כי בידו עדות לדרשה משנת 1305, שניתנה על ידי נזיר דומיניקני הקרוי פרה ג'ורדאנו דה ריבלטו (Fra Giordano da Rivalto), שלפיה הומצאו המשקפיים כ-20 שנה קודם לכן, והוא (הנזיר) פגש את הממציא בכבודו ובעצמו. בהתבסס על ראיות אלו זקף רדי את ההמצאה לזכותו של נזיר אחר, פרה אלסאנדרו דה ספּינה מפיזה (Fra Alessandro da Spina), שהמציא מחדש את המשקפיים לאחר שהממציא המקורי שמר על המצאתו בסוד - זאת על פי מכתב הפטירה של דה ספינה עצמו. אף על פי כן, קיימים עוד מספר סיפורים הזוקפים את המצאת המשקפיים לזכות אנשים שונים